Cercetările recente au evidențiat mai multe descoperiri critice cu privire la timpul petrecut în fața ecranelor pentru copiii până la 4 ani, subliniind impactul asupra dezvoltării și comportamentului.
Întârzieri în Limbaj și Comunicare:
Studiile arată că timpul crescut petrecut în fața ecranelor la copii reduce semnificativ cantitatea de limbaj pe care o aud și o utilizează. Dacă timpul petrecut în fața ecranelor înlocuiește interacțiunile cu adulții, copiii sunt expuși la mai puține cuvinte și sunete din partea adulților, ceea ce poate duce la întârzieri în dezvoltarea limbajului și a abilităților de comunicare (Harvard Graduate School of Education) (Home).
Probleme de Dezvoltare și Comportament:
Analiza datelor din National Survey of Children’s Health indică faptul că preșcolarii expuși la mai mult de o oră de timp petrecut în fața ecranelor pe zi sunt la un risc mai mare pentru probleme de comportament, tulburări de vorbire și dificultăți de învățare. Aceste descoperiri sugerează necesitatea intervențiilor timpurii pentru a gestiona timpul petrecut în fața ecranelor și a reduce aceste riscuri.
Tehnoferența:
Conceptul de “tehnoferență” descrie modul în care tehnologia (ecranele) poate întrerupe interacțiunile dintre părinți și copii. Această interferență poate duce la o comunicare redusă, atât verbală, cât și non-verbală, esențială pentru dezvoltarea copilului. Când părinții și copiii stau fiecare în fața unui alt ecran, există mai puține oportunități pentru comunicare și interacțiune semnificativă, care sunt esențiale pentru dezvoltarea timpurie.
Cheia este moderația, calitatea conținutului și implicarea activă a părinților.
Deși timpul excesiv și nesupravegheat petrecut în fața ecranelor poate fi dăunător, programele educative și interactive pot fi un instrument valoros pentru învățarea timpurie atunci când sunt utilizate corespunzător. Cheia este moderația, calitatea conținutului și implicarea activă a părinților. Această abordare echilibrată asigură că timpul petrecut în fața ecranelor contribuie pozitiv la dezvoltarea copilului, în loc să o afecteze negativ.
Nu tot timpul petrecut în fața ecranelor este în mod inerent rău pentru copiii mici. Impactul timpului petrecut în fața ecranelor depinde în mare măsură de conținut, context și modul în care este utilizat. Programele educative concepute pentru a fi interactive și adecvate dezvoltării pot oferi beneficii dacă sunt folosite cu discernământ.
Calitatea Conținutului:
- Valoare Educativă: Programele concepute special pentru copiii mici care se concentrează pe conținut educativ, incluzând adesea elemente interactive, cântece și activități care încurajează dezvoltarea limbajului și abilităților de învățare timpurie pot fi benefice atunci când sunt utilizate cu moderație (Telethon Kids Institute, PsyPost – Psychology News).
- Interactivitate: Timpul interactiv petrecut în fața ecranelor, în care copiii sunt încurajați să răspundă și să participe, poate fi mai benefic comparativ cu vizionarea pasivă. Acest tip de angajament poate ajuta la consolidarea învățării și la creșterea productivității timpului petrecut în fața ecranelor.
Implicarea Părinților:
- Vizionare Împreună: Experții recomandă ca părinții să vizioneze programele împreună cu copiii lor pentru a îmbunătăți experiența de învățare. Prin vizionarea împreună, părinții pot ajuta la interpretarea conținutului, punând întrebări și corelând materialul de pe ecran cu experiențele din viața reală, ceea ce sporește înțelegerea și retenția
- Utilizare Contextuală: Specialiștii de la Harvard sugerează că timpul petrecut în fața ecranelor ar trebui să fie folosit ca o oportunitate de interacțiune, nu ca un substitut pentru babysitting. Părinții ar trebui să se implice activ în ceea ce vizionează copiii lor, să discute despre conținut și să îl coreleze cu activitățile zilnice (Harvard Graduate School of Education)
Cantitate și Echilibru:
- Academia Americană de Pediatrie și Organizația Mondială a Sănătății recomandă limitarea timpului petrecut în fața ecranelor: niciun timp petrecut în fața ecranelor pentru copiii sub 18 luni, până la o oră pe zi pentru copiii cu vârste între 2-5 ani și asigurarea că acesta este de calitate superioară.
- Echilibrarea Activităților: Este important să echilibrăm timpul petrecut în fața ecranelor cu alte activități care promovează dezvoltarea fizică, socială și cognitivă.
Atunci când este nevoie, alegeți programe structurate în jurul principiilor fundamentale ale educației timpurii, care pun accent pe dezvoltarea limbajului, abilitățile sociale și creșterea cognitivă prin conținut captivant, repetitiv și interactiv
Importanța Atașamentului: Gabor Maté subliniază că copiii au nevoie de atașamente puternice și sigure cu părinții lor pentru a se dezvolta armonios. Aceste atașamente oferă securitate și sprijină dezvoltarea emoțională și cognitivă. Timpul excesiv petrecut în fața ecranelor poate interfera cu aceste atașamente, reducând oportunitățile pentru interacțiuni semnificative între părinți și copii (Janet Lansbury) (Dr. Gabor Maté).
Concluzii și Recomandări:
- Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor: Limitarea ecranelor pentru copiii sub 18 luni, până la o oră pe zi pentru copiii cu vârste între 2-5 ani și asigurarea obligatory că acesta este de calitate superioară și cu scop educativ.
- Moderație și Calitate: Utilizați timpul petrecut în fața ecranelor cu discernământ, prioritizând conținutul de înaltă calitate, educațional și interactiv.
- Implicarea Părinților: Părinții ar trebui să vizioneze programele împreună cu copiii pentru a îmbunătăți experiența de învățare, ajutându-i să interpreteze conținutul și să îl relaționeze cu experiențele din viața reală.
- Echilibrarea Activităților: Este important să echilibrăm timpul petrecut în fața ecranelor cu alte activități care promovează dezvoltarea fizică, socială și cognitivă, cum ar fi jocurile în aer liber, lectura și jocurile creative.
Abordarea echilibrată, cu accent pe conținutul de calitate, interactiv și educativ, și implicarea activă a părinților, poate asigura că timpul petrecut în fața ecranelor contribuie pozitiv la dezvoltarea copilului, în loc să o afecteze negativ.
Articole similare:
Dependența de ecrane la copii: Perspective științifice și soluții eficiente